Actueel, Nieuws, Project
Eerste machine op waterstof
Eerste machine op waterstof. De asfalt-spreidmachine van BAM infra is de eerste in de bouw die op een waterstofverbrandingsmotor rijdt. Koninklijke van Twist heeft de machine namelijk omgebouwd door de dieselmotor eruit te bouwen en er een eigen beheer ontwikkelde waterstof motor in te bouwen. Door deze ombouw wordt de machine in een keer zero emissie, een reductie van ruim 80.000 kilogram CO2 uitstoot per jaar.
Een van de voordelen van een waterstof motor ten opzichte van alternatieven zoals baterijen of een brandstofcel is dat de waterstofmotor gebaseerd is op algemeen bekende verbrandingsmotor technologie, waardoor service en onderhoud geen issue zijn. Tevens staan gasmotoren (wat de waterstofmotor feitelijk is) bekend om de lange stand tijden en levensduur. Omgerekend naar het gebruik van de asfaltspreidmachine zou deze met een waterstof motor een technische levensduur hebben van minimaal 16 jaar.
Tanken van waterstof gaat relatief snel. Binnen 10-15 minuten is de tank vol of gewisseld, iets wat met batterijen niet zal lukken.
Naast de waterstof motor voor de asfalteermachine past Koninklijke van Twist de motoren ook toe in haar eigen generatorsets. Deze generatorsets worden hoofdzakelijk ingezet op locaties waar strenge emissie eigen gelden. Dit kunnen bijvoorbeeld bouwterreinen in de beurt van natura 2000 gebieden zijn. De sets zijn onder andere ingezet bij een hijsproject van Mammoet, een bouwlocatie van de Nederlandse Gasunie en een muziekfestival in Schotland.
Meer weten over KVT? Bezoek de Over ons – KVT pagina en kom erachter!
Terug naar overzicht
Gerelateerde berichten
Project
Mooie opdracht! Koninklijke Van Twist heeft van Evides opdracht gekregen om het besturingspaneel van een noodstroomaggregaat (NSA) te vervangen.
Lees meer
Actueel, Nieuws
Vandaag en morgen zijn onze collega’s aanwezig op de METSTRADE in RAI Amsterdam. Onze collega Rob de Wijs is te vinden op de stand van Seakeeper, […]
Lees meer
Nieuws, Project
Voor een nieuwe opdracht leverden wij een 230 kVa noodstroomaggregaat in een 20′ geluiddempende container
Lees meer